Hjälp oss att göra livet lättare för den som förlorat sitt arbete

Är du riktigt bra på att ge service och gillar att kommunicera och hjälpa människor? Tycker du att det är självklart att alla som jobbar ska vara med i a-kassan? Då passar du hos oss. På Akademikernas a-kassa får du möjlighet att varje dag hjälpa människor och bidra till en trygg och välfungerande arbetsmarknad.

Vi är alltid intresserade av nya engagerade handläggare

Vi letar alltid efter nya engagerade handläggare som vill utvecklas tillsammans med oss – oavsett om du är en erfaren handläggare som söker nya utmaningar eller är nyexaminerad och vill ta ditt första steg in på arbetsmarknaden. Välkommen att skicka in en spontanansökan till oss . När behovet uppstår kontaktar vi de kandidater som matchar den profil vi söker. Din spontanansökan sparas i vårt system i sex månader.

Se lediga jobb

Skicka en spontanansökan

Vi är Sveriges största a-kassa

Akademikernas a-kassa är a-kassan för personer med högskolepoäng och Sveriges största a-kassa med 765 000 medlemmar. Våra medlemmar finns inom alla yrken, branscher och sektorer. De är anställda, egna företagare eller både och. Det som förenar dem är att de har studerat på universitet eller högskola.

På kontoret som ligger i Stockholm arbetar 140 personer med att ge Sveriges akademiker ekonomisk trygghet vid arbetslöshet.


Anledningar till att jobba hos oss. 

Som anställd på Akademikernas a-kassa får du bra arbetsvillkor och fina förmåner. Vi har bland annat förkortad arbetsvecka på 37,5 timmar, friskvårdsbidrag och tjänstepension. Dessutom sitter vi i fina nyrenoverade lokaler på centrala Södermalm.

För oss är gemenskap och delaktighet viktigt. Vi utmanar gärna kollegorna på en pingismatch, tar en kopp kaffe eller njuter av solen på våra uteplatser.  

Läs mer om fler bra anledningar till att jobba hos oss här.

 

Våra mål

aea icon with text

Nöjda medlemmar

aea icon with text

Positiv medlemsutveckling

aea icon with text

Rättssäker tillämpning av försäkringen

aea icon with text

Korta handläggningstider

140

Antal anställda

43

Medelålder

70%
Kvinnor
30%
Män

4 anledningar att jobba hos oss

Hos oss jobbar många olika typer av människor med många olika slags kompetenser. Det som förenar oss alla är att vi brinner för att hjälpa människor och har ett starkt samhällsengagemang. Här är fyra bra anledningar att bli en av oss.

1. Ett viktigt arbete

A-kassan är ett av samhällets viktigaste kugghjul och vi bidrar till att skapa trygghet i arbetslivet och en välfungerande arbetsmarknad där människor känner ett ekonomiskt lugn som ger dem mod att våga byta jobb, säga upp sig eller starta företag. Vår uppgift är att arbetslöshetsförsäkra människor och, när det inte går som våra medlemmar tänkt sig på arbetsmarknaden, betala ut ersättning och finnas där som ett stöd.

2. Goda utvecklingsmöjligheter

Att hela tiden bli bättre och skapa största möjliga värde för våra medlemmar är nyckeln till vår framgång. Därför arbetar vi systematiskt med kompetensutveckling av våra medarbetare för att ge dem möjlighet att lära sig mer och bli bättre på sitt jobb.

Vi lägger ribban högt – och ger dig självklart även förutsättningar att lyckas. När du börjar får du en gedigen grundutbildning för att komma in i arbetet så bra som möjligt. Du arbetar sedan självständigt med dina uppgifter, men ingår också i ett team där ni gemensamt ansvarar för att gruppen når sina mål. Och givetvis får du hjälp och stöd av en engagerad chef och stöttande kollegor under resans gång för att kunna utföra ditt arbete på bästa sätt.

Som handläggare hos oss har man goda möjligheter att delta i projekt för att utveckla service, arbetsrutiner och teknik. Man har också möjlighet att arbeta med mer nischade uppgifter som exempelvis EU-ärenden eller återkrav.

3. Bra arbetsvillkor och förmåner

För oss är det viktigt med bra arbetsmiljö för att våra anställda ska trivas. Vi sitter i fina nyrenoverade lokaler i centralt läge på Södermalm i Stockholm och lagt mycket kraft på att skapa en god arbetsmiljö och hälsofrämjande insatser för att våra medarbetare ska må bra – både på och utanför arbetet. Och jobbet lämnar du på jobbet. Under arbetsdagen är det självklart fokus på arbetsuppgifterna som gäller, men när du går hem kan du släppa dem. Det är viktigt att våra medarbetare tydligt kan skilja på arbete och fritid.

För att ge dig så bra förutsättningar som möjligt att utföra ditt arbete så använder vi digitala lösningar och modern teknik. Det finns också möjlighet att ibland arbeta hemifrån när du behöver.

Vi erbjuder också våra anställda en rad bra förmåner. 37,5 timmars arbetsvecka, tjänstepension, extra ersättning vid föräldraledighet, en lunchförmån och friskvårdsbidrag är bara några exempel. Som anställd hos oss får du också tillgång till vår förmånsportal via Benify. I förmånsportalen kan du bland annat utnyttja ditt friskvårdsbidrag, ta del av bra erbjudanden och få pensionsrådgivning.

4. Glädje och gemenskap

En framgångsrik organisation måste också ha kul tillsammans. Och det har vi. Det är viktigt att ibland ta pauser från arbetsuppgifterna - både för att stärka sammanhållningen och skapa balans i såväl jobbet som livet. Och vi har verkligen en gemenskap och stämning att skryta om!

Förutom att vi har pingisbord och tv-spel (och väldigt gott kaffe) på jobbet så arrangerar vi after works, kanslifrukostar och andra sociala aktiviteter för att alla ska trivas. Vi har även en aktiv friskvårdsförening och konstförening. Dessutom har vi en större konferens för hela kansliet en gång per år och mindre arrangemang för avdelningarna.

Hur är det att jobba på Akademikernas a-kassa?

SÅ HÄR SÄGER VÅRA MEDARBETARE

Lediga jobb

Akademikernas a-kassa söker en omprövningshandläggare

Vill du bidra till ett välfungerande trygghetssystem och en flexibel arbetsmarknad? Nu söker vi en erfaren handläggare som ska arbeta med omprövningsärenden.

Sista ansökningsdag

21 april 2024
ANSÖK

Akademikernas a-kassa söker försäkringshandläggare

Vill du bidra till ett välfungerande trygghetssystem och en flexibel arbetsmarknad? Nu söker vi engagerade handläggare som vill ge förstklassig service, utreda rätten till ersättning och fatta beslut i arbetslöshetsärenden.

Sista ansökningsdag

28 april 2024
ANSÖK

Inga lediga tjänster?

Vi letar alltid efter nya engagerade handläggare som vill utvecklas tillsammans med oss – oavsett om du är en erfaren handläggare som söker nya utmaningar eller är nyexaminerad och vill ta ditt första steg in på arbetsmarknaden. Välkommen att skicka in en spontanansökan till oss. När behovet uppstår kontaktar vi de kandidater som matchar den profil vi söker. Din spontanansökan sparas i vårt system i sex månader.

Skicka en spontanansökan